Chiński gigant e-commerce Alibaba, do końca 2012 roku chce sprzedać produkty za łączną wartość 157 miliardów dolarów, czym przewyższy takich gigantów jak Amazon i eBay razem wziętych. Spółka, która osiągnęła w tym roku 3 mld dolarów sprzedaży w ciągu jednego dnia, to przede wszystkim konglomerat złożony z Tmall, który zarządza transakcjami e-commerce dla tysięcy firm w Chinach oraz Taobao Marketplace – odpowiednik eBay’a. Wszystkie płatności są obsługiwane przez Alipay – własny system płatności, który ma ponad 700 mln zarejestrowanych użytkowników.
Firma rozrosła się znacząco jako średniej wielkości i zamożności przedsiębiorstwo, które stało się w ciągu ostatnich 4 lat ośrodkiem masowego udziału w chińskim e-commerce. Jego udział w e-commerce w ostatnim czasie wrósł z roku na rok o 60% i obecnie stanowi ponad 5% wszystkich wydatków detalicznych w Chinach. W 2012 roku firma stanowiła również ponad 60% wszystkich dostarczanych paczek w Chinach, czyli około 12 mln dziennie – o 4 mln więcej niż w 2011 roku.
Jak twierdzi Jack Ma – prezes Alibaby, tylko dwie firmy w historii osiągnęły roczne transakcje na takim poziomie – Wal-Mart i jego Alibaba. „Jest bardzo prawdopodobne, że w przyszłym roku nasz łączny wolumen transakcji będzie większy, niż we wszystkich amerykańskich firmach e-commerce razem wziętych” – dodaje.
Dla porównania, roczna sprzedaż Amazona mieści się w przedziale 50-60 mld dolarów, czyli od 13-15 mld dolarów na kwartał. eBay sprzedał produkty za około 5 mld dolarów w 2011 roku i prognozuje 8 mld dolarów sprzedaży w 2012 roku. Warto jednak zaznaczyć, że rynek e-commerce w Chinach jest bardziej stabilny i mniej podatny na załamania niż rynek w Stanach Zjednoczonych. Przewiduje się, że w 2017 roku całkowita wielkość sprzedaży Alibaby osiągnie wartość ponad 471 mld dolarów i przewyższy bieżącą sprzedaż Wal-Mart o około 444 mld dolarów.
Źródło: Venturebeat.com