Nowe przedsięwzięcie Agory – internetowa księgarnia Publio.pl z e-książkami oraz audiobookami, ma już 5 miesięcy i niedawno doczekała się wersji na urządzenia mobilne. Ponad 4000 ebooków i audiobooków (w tym ponad 80% bez zabezpieczeń) i 100 wydawców zapewniło udany startu projektu. Początek oznaczał dla wszystkich zarejestrowanych użytkowników możliwość ściągnięcia trzech e-książek zupełnie za darmo. Za stronę technologiczną przedsięwzięcia odpowiada ContiumSA.
Jedna z głównych zalet Publio.pl to duża ilość wysokiej jakości treści opisujących publikacje, m.in. system tagów stanowiący podstawę personalizowania rekomendacji produktowych. Kolejną jest możliwość pobrania darmowego fragmentu każdej z książek, dzięki czemu klienci mogą przejrzeć książkę, tak jak w fizycznej księgarni. Wprowadzony został także element kompensujący brak książki w fizycznym wydaniu: „moja półka” – na Publio.pl użytkownicy mają własne półki, które zapełniają się kupowaną przez nich literaturą.
Blisko 90% z 5000 obecnie dostępnych produktów można kupić za mniej niż 30 PLN za sztukę, co stanowi bardzo konkurencyjną cenę wobec naziemnych księgarni. Ebook musi być tańszy, bowiem brak jest fizycznego produktu, co jest psychologicznie istotne dla klienta oraz nie można go pożyczyć, co dla wielu klientów jest dodatkową wartością w przypadku tradycyjnych książek. W Publio.pl na wyłączność dostępnych jest ok. 100 publikacji, w tym ponad 20 książek Joanny Chmielewskiej.
E-treści to trudny, bardzo konkurencyjny rynek. Czytelnictwo w Polsce, w porównaniu do krajów sąsiednich, jest niskie. Jednocześnie innowacja w postaci czytnika, tabletu czy smartphone`a ma szansę zmienić ten rynek nie do poznania w ciągu najbliższych lat. Dlatego, pomimo niedużej wielkości rynku Agora, widząc zachodzące przemiany zdecydowała się na wejście na rynek e-treści, aby zareagować na wyzwanie stojące przed tym rynkiem i umocnić swoją pozycję wiodącego w Polsce dostawcy treści, również w dobie mediów cyfrowych. Jest to przyszłościowy projekt, mający nadzieję zająć istotny udział na szybko wzrastającym rynku.
E-treści nie mogą obyć się bez zaangażowanej społeczności czytelników. Takie funkcjonalności jak kalendarz okazji z rekomendacjami prezentów lub system powiadomień o nowych publikacjach ulubionego autora, wydawnictwa, tłumacza czy rodzaju książek skutecznie zwiększają zaangażowanie użytkowników w serwisie. Publio.pl ma nadzieję, że te funkcjonalności utrzymają uwagę czytelników serwisu i przyzwyczają ich do korzystania z niego, zwiększając jednocześnie poziom e-czytelnictwa w Polsce.
Agora we współpracy z Contium przygotowała także lekką wersję serwisu dla urządzeń mobilnych oraz możliwość załadowania e-booka bezpośrednio do serwisu dropbox.com i przesłania na Kindle, tak, aby książka niemalże natychmiast była dostępna na każdym urządzeniu klienta podłączonym do sieci. W najbliższym czasie dostępne będą również dedykowane aplikacje na systemy Android oraz iOS.
Z uwagi na innowacyjny charakter przedsięwzięcia, w tym wymagania związane z zabezpieczaniem treści, Agora zdecydowała się zbudować dedykowany system. Projekt powstał w oparciu o autorską platformę Contium, Unity Commerce, z której korzysta także kilku liderów rynku e-retail w Polsce, m.in. Euro-Net oraz Leroy Merlin.
A co dla wydawców?
Model współpracy proponowany przez Publio.pl dostarcza także istotne korzyści wydawcom oraz autorom, którym Agora chce pomóc wejść na nowoczesny rynek dystrybucji treści. Autorzy i wydawcy, nie ponosząc nakładów na druk, otrzymują wynagrodzenie za każdy sprzedany poprzez Publio.pl egzemplarz. Partnerzy serwisu otrzymują również niezbędne wsparcie technologiczne, w postaci konwersji formatów, projektowania spisów treści lub innych rozwiązań zaprojektowanych dla potrzeb różnych formatów tekstów. Do monitorowania współpracy z Publio.pl został stworzony dedykowany extranet dla partnerów, w którym mogą sprawdzić wolumen sprzedaży, statusy płatności oraz stan konta.
Szanse powodzenia projektu zwiększa zaplecze Agory, skupiające wiele podmiotów, w tym bardzo komplementarne wobec Publio.pl: pismo „Książki, magazyn do czytania” i serwis Kulturalnysklep.pl. Ta przewaga wraz z wysokiej jakości wdrożeniem technologicznym, konkurencyjnymi: asortymentem oraz cenami powinna zapewnić konkurencję na równych prawach z innymi dystrybutorami e-treści.
Źródło: Contium