Dbanie o ochronę firmowej witryny należy do standardów biznesowej rzeczywistości, uznawanej na całym świecie za jedno z oczywistych, rutynowych działań. Wokół certyfikatów SSL narosło w Polsce wiele niedomówień, powtarzanych w przestrzeni internetu przez mniej doinformowanych użytkowników. Warto weryfikować swoją wiedzę i osądy, ponieważ rezygnacja z innowacyjnych technicznie rozwiązań, wcześniej czy później odbije się na prowadzonej działalności.
1. Certyfikaty SSL są zbyt drogie i nieopłacalne.
Fałsz. Podobnie jak z wieloma rozwiązaniami z branży IT – takimi jak podpis elektroniczny i rozwiązania w chmurze – również i wobec certyfikatów SSL narosła krzywdząca opinia dotycząca ich ceny i opłacalności. Na kwestie bezpieczeństwa patrzeć należy jak na inwestycję – nie jak na bezzwrotny wydatek. Z drugiej strony, renomowane ośrodki certyfikacyjne oferują klientom wysokiej jakości produkty za rozsądne kwoty, które są w zasięgu finansowym każdej, nawet najmniejszej firmy.
„Podstawowe zabezpieczenie COMMERCIAL SSL, to wydatek roczny rzędu 199 złotych. W praktyce więc, za 16 złotych miesięcznie otrzymujemy całkowite zabezpieczenie szyfrowaniem wszystkich danych osobowych i płatniczych, haseł dostępowych oraz informacji handlowych podawanych na stronach WWW. Opłacalność instalacji certyfikatu jest więc oczywista” – precyzuje Mariusz Janczak, Koordynator Marketingu Produktowego w Obszarze Biznesowym Podpis Elektroniczny w Unizeto Technologies SA.
Sceptycy zestawić powinni także poniesione wydatki z kwotą, jaka pojawi się w przypadku skutecznego przejęcia poufnych informacji. Dane z amerykańskiego rynku pokazują, że przeciętny strata w przypadku firm z sektora MŚP wynosi ponad 188 tysięcy dolarów.
2. Certyfikaty SSL to produkt dla wielkich korporacji
Fałsz. Ataki webowe to coraz powszechniejsze zjawisko w sferze mniejszych graczy rynkowych – już 40% ataków hakerskich w 2010 roku wymierzonych było w MŚP. Są one na celowniku z uwagi na niską świadomość oraz powszechność nieefektywnych zabezpieczeń. Okazuje się, że np. 63% firm nie chroni w żaden sposób komputerów wykorzystywanych do bankowości elektronicznej. W świetle przeprowadzonych badań okazuje się, że większość hackerów przeprowadzających ataki na MŚP przechwytuje właśnie numery kart płatniczych oraz dane weryfikacyjne
3. Uzyskanie certyfikatu jest skomplikowane i czasochłonne
Fałsz, ale… Zasady obowiązujące przy uzyskiwaniu certyfikatów są jasne i przejrzyste. Istnieją trzy klasy certyfikatów SSL – DV (ang. Domain Validation; pol. walidacja domeny), OV (ang. Organization Validation; pol. Walidacja organizacji/firmy) i EV (ang. Extended Validation; pol. rozszerzona walidacja).
DV, czyli podstawowy certyfikat, uzyskiwany jest przez klienta w godzinę, po weryfikacji prawa do domeny. Nadanie OV to kwestia 24 godzin, w trakcie których sprawdzana jest tożsamość kupującego oraz dostęp do domeny. Najwyższy poziom ochrony, klasy EV, poprzedzony musi zostać szczegółową, kilkuetapową weryfikacją, która potrwać może do tygodnia.
4. Centra certyfikacyjne nadające SSL nie są sobie równe.
Prawda. Instalacja certyfikatu SSL powinna zostać poprzedzona dokładną weryfikacją samego ośrodka certyfikacyjnego. Sprawdzić należy jego wiarygodność – obowiązujące standardy, obiektywne wyznaczniki poziomu ochrony, np. zdobyte pieczęcie typu WebTrust lub wpisanie na światową listę zaufanych Centrów Certyfikacji (CA). Pewnym wyznacznikiem jakości jest także portfolio klientów i otrzymane rekomendacje.
5. Instalacja certyfikatu zależy jedynie od wyboru przedsiębiorcy.
Prawda, ale… Faktem jest, że decyzja o zabezpieczeniu leży zupełnie w gestii właściciela witryny. Należy jednak mieć na uwadze, że każdy administrator strony, na której użytkownicy podają swoje dane – jak imię, nazwisko, adres, telefon, e-mail czy numer IP – zgodnie z Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 roku (Dz. U. z 2002 Nr 101, poz. 926, ze zm.) ma obowiązek chronienia ich przed nieuprawnionym dostępem lub przechwyceniem, np. poprzez certyfikat SSL. Z ustawowego obowiązku powinni wywiązywać się przede wszystkim właściciele e-sklepów.
Źródło: Unizeto Technologies