Zmiany w SuperWnetrze.pl, czyli jak w praktyce optymalizować wygląd sklepu internetowego

Branding w e-commerce
Ekomercyjnie

eKomercyjnie.pl

Autorem poniższego artykułu jest Damian Bochenek-Dobrowolski – właściciel sklepu SuperWnetrze.pl.

superwnetrze-betaRynek e-commerce rozwija się dynamicznie, podlegając częstym zmianom i unowocześnieniom. Aby iść z duchem czasu i korzystać z nowych rozwiązań, właściciele witryn internetowych decydują się na odświeżenie lub całkowitą zmianę layoutu. Nie ma sztywnych zasad na temat tego jak często i w jakim okresie należy tej zmiany dokonać. Zależy to głównie od branży, etapu rozwoju firmy oraz pojawiających się potrzeb.

W kwietniu 2014 roku dokonaliśmy zmiany interfejsu w SuperWnetrze.pl – sklepie internetowym z wyposażeniem wnętrz. Na podstawie tej i poprzednich zmian wyglądu witryny sklepu wprowadzanych w 2008 i 2010 roku można dostrzec kilka wyraźnych unowocześnień, jakich należało dokonać by sprostać potrzebom naszej dynamicznie rozwijającej się firmy i klientów. Tego typu zmiany wprowadzamy oczekując przede wszystkim zwiększeniu zysków i poprawy wizerunku sklepu.

Strona główna:

Strona główna SuperWnetrze.pl z 2008 roku:

sw2008sg

Strona główna SuperWnetrze.pl z 2010 roku:

sw2010sg

Strona główna SuperWnetrze.pl z 2014 roku:

sw2014sg

Na powyższych rysunkach widać jak zmieniał się wygląd strony głównej sklepu. Pierwszą zmianą jaka rzuca się w oczy jest zmniejszenie ilości tekstu a także powiększenie czcionek. Dzięki temu strona jest obecnie bardziej przejrzysta. Zredukowaliśmy także ilość bannerów do jednego, rotacyjnego. Całkowicie zrezygnowaliśmy tu z bannerów bocznych oraz jakichkolwiek reklam firm zewnętrznych. To także wpływa na przejrzystość, pozwala też na umieszczenie większej ilości produktów bezpośrednio na stronie głównej.

Znacznie zwiększyliśmy pole wyszukiwarki, która ma ogromne znaczenie w sklepach internetowych. Ponadto w nowej wersji strony zastosowaliśmy tzw. wyszukiwarkę podążającą. Oznacza to, że znajdując się w dowolnej części strony, wyszukiwarka zawsze będzie wyświetlana w górnej części ekranu. Takie samo rozwiązanie posiada np. serwis allegro.pl. Po wpisaniu kilku liter wyszukiwarka sama podpowiada sugerowane hasła co przyspiesza i ułatwia znalezienie docelowych produktów. Ogólnie poświęcamy dużo uwagi ciągłemu unowocześnianiu wyszukiwarki bo po statystykach widzimy jak duże ma znaczenie.

Uprościliśmy i jednocześnie otwarliśmy drzewo kategorii co wynika z kierunku rozwoju sklepu, jakim jest zwiększanie i różnicowanie asortymentu. Potrzebna była opcja rozwinięcia listy na dowolną ilość kategorii, jednocześnie bez przytłaczania prostoty strony głównej. Wyeksponowana została kategoria “Nowości”, dzięki czemu najnowsze produkty są widoczne od razu po wejściu na stronę. Dodaliśmy także nową funkcjonalność – “Lista życzeń”, dosyć popularną już w innych sklepach.

Bardzo widoczną metamorfozę przeszła stopka strony. Jej obszar jest o wiele większy niż w poprzednich wersjach. Przedstawione są tam zalety sklepu, kontakt oraz odnośniki do ważnych dla klientów informacji takich jak np. regulamin, zasady reklamacji i dostaw. Tu także umieszczona została informacja o cookies.

Strona kategorii:

Strona kategorii w SuperWnetrze.pl z 2008 roku:

sw2008sk

Strona kategorii w SuperWnetrze.pl z 2010 roku:

sw2010sk

Strona kategorii w SuperWnetrze.pl z 2014 roku:

sw2014sk

Bardzo ciekawe zmiany zaszły na stronie kategorii. W 2008 roku postawiliśmy na przedstawienie jak największej ilości informacji o danym produkcie, już na tym etapie. Skutkowało to ogromną ilością tekstu i ograniczeniem liczby wyświetlanych jednocześnie produktów. To podejście całkowicie obaliliśmy w późniejszym czasie. W 2010 roku wygląd listy uległ już wielkiej zmianie. Eksponowaliśmy głównie zdjęcia produktów z podstawowymi danymi jak nazwa, cena i oznaczenie zachęcające do zakupu (nowość, promocja, darmowa dostawa). W kolejnym etapie dodaliśmy także filtrowanie oraz sortowanie nad którymi nadal pracujemy.

W obecnej wersji dodaliśmy bardzo ważną funkcjonalność jaką jest możliwość dodania do koszyka już z poziomu listy produktów. Opcja pojawia się po najechaniu na konkretny produkt. To ma znacznie ułatwić i przyspieszyć robienie zakupów szczególnie produktów jakie kupujemy już kolejny raz lub wcześniej zasięgnęliśmy dodatkowych informacji na ich temat.

W liście produktów zrezygnowaliśmy ze stronicowania. W wersji strony z 2010 roku można było zobaczyć do 64 produktów. Teraz ta ilość jest nieograniczona. W danej kategorii można oglądać wszystkie produkty jednocześnie ponieważ dogrywają się w miarę jak przesuwamy się w dół strony.

W najnowszej wersji sklepu zmianie uległ także dostęp do informacji o produktach wrzuconych do koszyka. Teraz wystarczy najechać na koszyk na stronie głównej aby wyświetliła się cała jego zawartość. Tak samo do koszyka można zajrzeć w ceneo.pl. Czytelne wyeksponowanie wrzuconych do koszyka produktów bez konieczności wchodzenia na jakiekolwiek podstrony, zastosowaliśmy w celu przyspieszenia zakupów i zwiększenia komfortu klienta jaki cały czas ma kontrolę nad zakupami nie przerywając przeglądania podstron.

Koszyk i ścieżka składania zamówienia:

Strona koszyka w SuperWnetrze.pl z 2010 roku:

sw2010kosz

Strona koszyka w SuperWnetrze.pl z 2014 roku:

sw2014kosz

sw2014kosz2

Poważne zmiany zaszły w nowej odsłonie koszyka. Chcieliśmy maksymalnie uprościć ten proces. Wszystko znika: drzewo kategorii, banery, ikony, dodatkowe informacje… Co ciekawe, koszyk zrobiliśmy w układzie pionowym. Wyraźnie uwypukliliśmy ceny i ostateczną sumę jaka trzeba będzie zapłacić. W koszyku trzeba przejść trzy kroki, aby złożyć zamówienie. Liczba pól adresowych do wypełnienia pozostała bez zmian – 8 pól, w tym 6 obowiązkowych.

Koszty wdrożenia

Za przygotowanie i wdrożenie layoutu z 2008 roku Zapłaciliśmy wówczas 3 tys. zł netto. Layout z 2010 roku to już 8 tys. zł netto, a obecny około 16 tys. zł netto. Poprzednie wersje graficzne strony przygotowywane były przez pracowników wewnętrznych. Tym razem  zdecydowaliśmy się na skorzystanie z oferty renomowanej firmy zewnętrznej. Dużo uwagi poświęciliśmy wyborze odpowiedniego wykonawcy projektu. Jednak wdrożenie od strony programistycznej wykonaliśmy przez własnych pracowników. Prace trwały około 3,5 miesiąca i uwieńczone zostały oficjalnym włączeniem nowej odsłony 28 kwietnia 2014 roku.

Podsumowując, strona stała się bardziej czytelna i wykracza poza kanony sklepów z tego typu asortymentem. Uzyskaliśmy zamierzony efekt. SuperWnetrze.pl zyskało pewną neutralność charakterystyczną dla dużych sklepów ze zróżnicowaną ofertą produktową. Mało klientowi narzucamy poprzez banery i reklamy, a wiele upraszczamy np. przez szybki dostęp do koszyka, sortowanie, wyszukiwarkę podążającą, czytelne czcionki itp.

Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
05.07.2023

Reputacja marki w e-commerce: dlaczego monitoring opinii klientów jest kluczowy?

Robert Walkowski

Robert Walkowski

Digital Marketing Specialist
brandly360.com

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę