Rola opakowań w ecommerce: od kwestii logistycznych po oczekiwania kupujących

Branding w e-commerce
Marta Michałowska

Marta Michałowska

Head of Marketing
linkercloud.com

Kwestia opakowań nie tylko z logistycznego punktu widzenia, ale również z perspektywy brandingu czy ekologii, to już od dawna nie smutna konieczność, a wręcz swoista forma sztuki. Dawno odeszliśmy już od czasów, w których wybór opakowania ograniczał się wyłącznie do postawienia na taki rodzaj, który zagwarantuje paczkom przede wszystkim bezpieczeństwo - chociaż niewątpliwie funkcja ochronna dalej jest istotna.

Dzisiejszy świat przesyłek oferuje wiele: od opakowań wykonanych z materiałów w pełni zrównoważonych i biodegradowalnych, lub nawet wykonanych z tzw. biological sources, po w pełni spersonalizowane opakowania dostosowane do potrzeb klientów Twoich marek.

Jak więc dokonać mądrego wyboru – i zrównoważyć kwestie ochronne czy finansowe z coraz bardziej wysublimowanymi potrzebami kupujących? Co w ogóle jest dostępne na rynku – jakich błędów unikać wybierając konkretny rodzaj materiału?

Zapraszam na wycieczkę po magicznym świecie opakowań!

Na rynku znajdziecie naprawdę szeroki wybór produktów opakowaniowych - od niezwykle bogatej oferty pudełek, taśm i folii można dostać prawdziwych zawrotów głowy.

Dlatego też zanim przejdę do konkretnych porad dotyczących właściwego wyboru opakowań dla potrzeb waszego sklepu online przyjrzyjmy się przez moment pobieżnie temu, co w ogóle możecie znaleźć w hurtowniach:

  • pudełka i koperty pocztowe (m.in. kartony, pudełka tekturowe, koperty tekturowe - idealne do pakowania drobnych akcesoriów, czy też koperty plastikowe, dobrze zabezpieczające drobną zawartość również przed czynnikami atmosferycznymi, takimi jak chociażby deszcz);
  • opakowania na żywność (pudełka na pizzę, pudełka dwuspadowe, torby papierowe ze skręconym uchwytem, torby typu grab itp.);
  • pojemniki drewniane (często wykorzystywane do pakowania delikatnych i luksusowych przedmiotów, takich jak wino, cygara, likiery, herbata, kawa, kosmetyki);
  • typowe pudła wysyłkowe (zarówno jedno- jak i dwuścienne);
  • wypełniacze pustych przestrzeni, zwane również materiałem amortyzującym (eko nutz, puff pack, arkusze papieru kraft, folia bąbelkowa, kieszenie powietrzne),
  • taśmy (np. taśma eko- papierowa i taśma plastikowa).

Są to oczywiście jedynie najpopularniejsze przykłady opakowań, a dokładne opisy oferty rynkowej przy dzisiejszej kreatywności branży można by mnożyć godzinami i wciąż nie wyczerpać tematu w całości (za to, parafrazując Winstona Churchilla, czytelników już tak).

Pro tip: Personalizacja opakowań i branding są ważne; nie skupiaj się tylko na opakowaniach dedykowanych klientom końcowym i nie zapominaj o opakowaniach zbiorczych - nie zawsze wysyłasz towar bezpośrednio do osoby zamawiającej go w twoim e-commerce. Czasami potrzebujecie większych i bardziej wytrzymałych opakowań, które wykorzystacie podczas wysyłki do sklepów stacjonarnych czy hurtowni. Mogą być one nieco mniej estetyczne i niestandardowe - a przy tym możecie wynegocjować za nie naprawdę dobrą cenę.

Potrzeby klientów i środowiska: zrównoważone pakowanie

Wiem: podstawowym celem opakowania jest zagwarantowanie bezpieczeństwa zawartości paczki. Po drodze z hurtowni do docelowego miejsca odbioru przesyłki czeka na nią w końcu wiele niebezpieczeństw: od nieostrożnych kurierów po chociażby deszcz. Brutalna siła, czy to czynnika ludzkiego, czy atmosferycznego, musi zostać “pokonana” przez materiał opakowania.

Nie są to jednak jedyne czynniki, które odgrywają ogromną rolę przy wyborze opakowań. Wszyscy w branży w końcu wiemy, dla kogo sprzedajemy – i to właśnie potrzeby osób kupujących online są de facto równo ważne, jak wszystko, co napisałam powyżej. A te, z kolei, są coraz bardziej wysublimowane, oraz... pro-środowiskowe.

Badania przeprowadzone przez Trivium Packaging w raporcie “2021 Buying Green Report” nie pozostawiają złudzeń: tym, czego pragną konsumenci, jest troska e-commerce o stan planety. Coraz więcej nabywców kupujących online jest w stanie zapłacić więcej za opakowanie przyjazne środowisku (średnio 70% respondentów; w tym 83% respondentów poniżej 40 roku życia). Nawet wybuch pandemii Covid nie wpłynął na ten trend - 67% konsumentów uważa możliwość wyboru opakowania nadającego się do recyklingu za niezwykle istotny podczas podejmowania decyzji zakupowej. Stawianie na zrównoważone opakowania to nie tylko ukłon w stronę ekologii, ale także realna odpowiedź na potrzeby rynku.

Poza kwestią zadowolenia klientów, jako firma zyskujesz również inne dodatkowe korzyści z wyboru ekologicznych opakowań z recyklingu - z reguły są one również nieco tańsze przy zakupie hurtowym niż opakowania tradycyjne. W ofercie znajdują się nie tylko popularne pudełka kartonowe, ale także taśmy papierowe i papierowe wypełniacze przestrzeni między produktem a kartonem zewnętrznym.

Pro-tip: Opakowania to tylko początek tego, co logistyka (i e-commerce) może zrobić dla środowiska. Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o tym temacie – serdecznie zapraszam do lektury darmowego ebooka Sustainable Logistics: the Need for Green Growth.

Pro-tip #2: Jeśli rzeczywiście stawiacie na opakowania przyjazne środowisku, nie musicie bać się oskarżeń o green washing i możecie śmiało pochwalić się waszym klientom inwestycją w opakowania przyjazne naturze. Możecie zrobić to używając jednego z poniższych popularnych symboli:
symbole eko

lub pójść jeszcze o krok dalej i wskazać dalsze cechy charakterystyczne materiałów, które wykorzystujecie przy wysyłce:

cechy eko

Magia Brandingu

Wygląd opakowania to coś, co w dzisiejszych czasach wykracza daleko poza nudne, szare kartonowe pudełko - to świetna okazja do wykorzystania nieskończonych możliwości personalizacji wyglądu opakowania i wykorzystania go do działania w służbie waszego firmowego marketingu (i nie mówię tu jedynie o nadrukowaniu samego logotypu na karton).

Jak mówią Anglosasi: w tym zakresie sky is the limit. Firmy produkujące opakowania są w stanie sprostać wymaganiom nawet najbardziej zaawansowanych wizualnie specyfikacji; nie musisz więc w niczym się nie ograniczać (poza budżetem) - w końcu im bardziej kreatywne opakowanie, tym bardziej wyróżnisz się na tle dużej branżowej konkurencji.

Jeśli nie jesteś przekonany o tym, czy warto poświęcić dodatkowy czas i zasoby na coś tak z pozoru nieistotnego, zajrzyj do artykułu The effect of new package design on product attention, categorization and evaluation opublikowanego w renomowanym Journal of Economic Psychology. Zebrane w nim dane jasno pokazują, że atrakcyjne opakowanie przedmiotów powodowało większą aktywność mózgu klientów - szczególnie w obszarach związanych z układem impulsywnym i ośrodkami poczucia nagrody. Jest to niezwykle istotne szczególnie w sytuacji, gdy wysyłasz klientowi jego pierwsze zamówienie - w końcu jak wszyscy wiemy, dobre pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz.

Personalizacja opakowania i dbałość o jego wykonanie jest więc nie tylko branżową koniecznością, ale także naukowo udokumentowanym faktem z dziedziny neuropsychologii - i pozwala nawet małym firmom zadbać o swoją doskonałą reputację. Wybierzcie odpowiednią firmę produkcyjną, udzielcie jej wszystkich niezbędnych wskazówek - i cieszcie oko estetycznymi opakowaniami... reklamowymi.

Pro-tip: Pamiętajcie - dokonajcie rozsądnego zamówienia pod względem ilości, aby materiały nie leżały w magazynie zbyt długo. Jeśli planujecie rebranding firmy lub mały lifting brand book’a - lepiej poczekajcie chwilę z personalizacją opakowań do czasu opracowania nowych wytycznych brandingowych.

Pro-tip #2: W dzisiejszych czasach możecie zadbać o wizualne detale opakowań... na własną rękę. Pozwoli wam na to współczesna technologia dostarczana przez topowe firmy z branży, np. Pakchelp - który przygotował dla osób zainteresowanych dedykowany kreator pozwalający wykorzystać propozycje wzorów przygotowane przez firmę, lub wgrać do aplikacji własny projekt.

design opakowań

Creme de la creme: unboxing experience

Pełna personalizacja opakowania to jednak nie wszystko - istnieją sprawdzone sposoby na to, by pójść jeszcze o krok dalej i wzbudzić w klientach dodatkowe pozytywne emocje... podczas tzw. unboxingu, czyli samego opakowania paczki.

Jest to szczególnie popularne rozwiązanie wśród marek z segmentu premium, które dbają o każdy szczegół pakowania: bibułkowy papier z nadrukiem wyściełający sygnowane logotypem opakowania, taśma zaklejająca opakowanie w kolorach marki, brandowane kartki z podziękowaniem za zakup czy gwarancją, a nawet... z instrukcją obsługi.

Ale wciąż to jeszcze nie wszystko - szczególnie, gdy mówimy np. o zakupach dokonywanych na prezent dla bliskiej osoby. Jeśli chodzi o doręczenia na szczególne okazje i związane z nim pomysły na pakowanie, firmy prześcigają się w pomysłach na najbardziej kreatywne pakowanie – co pokazuje chociażby poniższy przykład brandu Berries & company:

https://www.youtube.com/shorts/oQyQ_ZFMQG0?feature=share

Logistyczne porady: pakowanie opłacalne kosztowo

W Linker Cloud mocno trzymamy kciuki za rozwój wszystkich biznesów ecommerce – ale wiemy również, że wzrosty poza niewątpliwym sukcesem finansowym oznaczają również więcej wytężonej pracy, również tej dotyczącej samego procesu pakowania: w takich sytuacjach potrzeba zamówić więcej materiałów i zatrudnić więcej osób do pakowania, co bywa szczególnie trudne, jeśli sam proces pakowaniu jest mocno spersonalizoway (jak chociażby ten wspomniany w akapicie o unboxingu).

Można jednak ten proces zoptymalizować. Podstawową zasadą jest przechowywanie najczęściej używanych opakowań pod ręką. Może się również okazać, że powierzenie tych zadań firmie zewnętrznej będzie tańszą alternatywą niż zatrudnianie dodatkowych pracowników we własnym zakresie. Dzięki temu nawet największa ilość paczek zostanie odpowiednio zapakowana w mniej niż jeden dzień roboczy, a jak wiadomo - czas to pieniądz w każdym biznesie, szczególnie w czasach, gdy klienci oczekują next day, a nawet same day delivery, czyli dostawy w mniej niż 48h lub 24h. Sukces tego procesu może zagwarantować zainwestowanie w tzw. fulfillment – czyli przekazanie całego aspektu logistyki w ręce branżowych specjalistów.

wykres fulfillment

Pamiętajcie też, że konieczność zainwestowania w opakowania przy dobrze prosperującym biznesie niesie też pewne korzyści na etapie negocjacji ceny – im większe składasz zamówienia, tym większe pole do rozmów nad jego ceną. Mityczne rabaty ilościowe istnieją w realnym świecie usług pakowania - warto więc o nie pytać. I pamiętaj: masz do wyboru ogromną gamę dostawców. Nawet jeśli jeden z nich nie oferuje satysfakcjonującej ceny, zawsze możesz poszukać dobrych, opłacalnych rozwiązań u innych sprzedawców.

Po drugie, koniecznie wybierzcie odpowiedni rozmiar opakowania - dzięki temu zminimalizujecie ilość zużytych materiałów, zadbacie o środowisko naturalne (ach ta ilość CO2 przewożonego w pustych przestrzeniach paczkowych), oraz o wyzwania związane z przechowywaniem w magazynie dużej ilości zbyt dużych lub zbyt małych kartonów. Pamiętajcie również, że do jednej paczki możecie zapakować kilka przedmiotów podczas wysyłki do jednego klienta - o ile zapewnicie im bezpieczeństwo poprzez odpowiednie wypełnienie przestrzeni wewnątrz paczki, tak aby przedmioty nie przemieszczały się i nie uderzały o siebie w kartonie.

A skoro już o minimalizacji mowa - spróbujcie ograniczyć problem zwrotów. Oczywiście posiadanie odpowiedniej polityki zwrotów jest kluczowe dla waszego biznesu (o czym pisałam już w poprzednim moim wpisie dla ekomercyjnie.pl), ale im więcej zwrotów, błędów i przepakowań, z którymi musicie sobie radzić - tym więcej kosztów poniesiecie. Niezależnie od tego, czy prowadzicie małą firmę czy potężny znany od lat w branży e-commerce, nie warto tracić czasu i pieniędzy na obsługę większej ilości zwrotów niż to niezbędne. Pamiętajcie - lepiej zapobiegać niż leczyć, innymi słowy - lepiej zadbać o zadowolenie klienta na etapie tworzenia produktu i odpowiedniego zabezpieczenia go w transporcie, niż potem musieć go wymieniać i wysyłać ponownie.

Podsumowując...

Ile sklepów, tyle potrzeb w zakresie opakowań. Sam proces pakowania zamówienia i dostawy może być na pierwszy rzut oka wyzwaniem - trzeba wybrać trwały materiał, który jednocześnie będzie najlepiej dostosowany do potrzeb środowiska. Do tego należy pamiętać o jego odpowiednim rozmiarze, dodatkowym zabezpieczeniu paczki, np. folią bąbelkową - ale jeśli wszystko dobrze zaplanujecie i wdrożycie garść opisanych powyżej porad - gwarantuję, że klienci docenią waszą pracę i wysiłek, jaki włożyliście w dbałość o szczegóły, a niepotrzebne opakowania nie będą zalegać w magazynach.

Zamiast post scriptum, czyli branżowa ciekawostka

Wszystko, co powyżej opisałam, brzmi jak sporo pracy – i niewątpliwie tak jest. Żeby więc nie zostawić was w natłoku rzeczy do przemyślenia, chciałam podkreślić, że czasem najlepsze rozwiązania są dziełem przypadku – i najlepiej opisuje to przypadek... folii bąbelkowej, która została pierwotnie stworzona jako tapeta do ścian w wersji 3d. Pomysł jednak nie przemówił do wyobraźni konsumentów, zaczęto więc szukać innego wykorzystania tego materiału - i tak, zupełnym przypadkiem, trafił on do logistyki, gdzie odniósł ogromny sukces. I takiego sukcesu życzę i wam (chociaż raczej od pierwszego dnia sprzedaży, a nie w wyniku nieudanego wdrożenia na rynek w innym sektorze 😉).

Reklama

Przeczytaj również:

Artykuł
05.07.2023

Reputacja marki w e-commerce: dlaczego monitoring opinii klientów jest kluczowy?

Robert Walkowski

Robert Walkowski

Digital Marketing Specialist
brandly360.com

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę