Militaria.pl w całkowicie nowej odsłonie (case study)

Branding w e-commerce
Ekomercyjnie

eKomercyjnie.pl

militaria-logoJeden z najstarszych polskich ekomersów – Militaria.pl wkroczył w 2015 rok z mocnym uderzeniem. W styczniu opublikowana została zupełnie nowa wersja Militaria.pl, którą można określić wielopłaszczyznowym kompromisem oczekiwań klientów, trendów e-commerce oraz promocji placówek off-line’owych. Wspólnie z Janmedia Interactive wypracowany został sklep internetowy, który ma być bardziej przyjazny dla klienta i umocnić Militaria.pl na pozycji lidera w branży.

Dlaczego firma zdecydowała się na zmianę szaty graficznej?

Poprzedni sklep funkcjonował ponad 10 lat. Przez ten czas na rynku zaszło wiele zmian – zarówno w obszarze e-commerce, jak i w zachowaniu klientów. „Kosmetyczne” poprawki, jakie były na bieżąco wprowadzane w sklepie internetowym były zdecydowanie niewystarczające, żeby sprostać wszystkim wymaganiom klientów i biznesu.

militaria-sg

Jakie to były zmiany?

Ciężko tu wymienić elementy, które nie zostały zmienione. Klienci otrzymali do dyspozycji zupełnie nowy sklep, gdzie właściwie jedynie logo pozostało niezmienione. Kolorystyka, układ i akcenty na poszczególnych stronach zostały całkowicie odmienione. Warto tu zaznaczyć, że tak jak poprzednia wersja zasługiwała na miano “klasyki sklepu internetowego”, tak i nowa odsłona została zaprojektowana i stworzona z myślą o prostocie, a nie rewolucji.

Realizacja całego projektu trwała ponad rok. Przed rozpoczęciem prac konieczne było stworzenie dokumentu, który zawierał podsumowanie całej wiedzy zebranej z wielu źródeł o funkcjonowaniu poprzedniego sklepu. Oczywiście największą wagę miały uwagi naszych klientów, ale w materiale znalazło się również podsumowanie na podstawie analityki strony, wymagań placówek stacjonarnych, jak i zarządu. Na tej podstawie wyłonione zostały kluczowe kierunki zmian i wymagania stawiane przed nowym sklepem. Prace z Janmedia Interactive rozpoczęły się od licznych spotkań roboczych, które miały na celu przelanie wizji i wymagań na makiety. Następnie przyszła kolej na prace graficzne oraz testy usability, które były wykonane z grupą klientów już na etapie makiet. Badania stanowiły bardzo ważny etap całego przedsięwzięcia – pozwoliły na wyłapanie luk w nowym sklepie już na etapie projektowania.

Prace developerskie potrwały kilka miesięcy. Ich w trakcie, poszerzając grupę osób testujących nową stronę, prowadzone były analizy i wprowadzane ciągłe usprawnienia. Projekt był bliski finalnego kształtu już w grudniu 2014 roku, jednak ze względu na strategiczne znaczenie tego okresu, wdrożenie zostało przesunięte na koniec stycznia.

Klient

Jedną z najbardziej odczuwalnych zmian (i zarazem odpowiedzią na jedną z najczęstszych uwag zgłaszanych przez klientów) jest udostępnienie wersji mobilnej z wykorzystaniem metody RWD (responsive web design). Klienci korzystający ze smartfonów czy tabletów zyskali możliwość swobodnego przeglądania produktów oraz, przystosowaną do urządzeń mobilnych, łatwą ścieżkę zakupową. Oczywiście kupujący, którzy preferują finalny zakup na komputerze stacjonarnym, a tylko przeglądają ofertę za pomocą urządzenia mobilnego, mogą w bardzo prosty sposób dotrzeć do produktów które wybrali. Wystarczy zalogować się na konto klienta i dodać produkt do schowka – jego zawartość jest dostępna po ponownym zalogowaniu się na innym urządzeniu.

Samo logowanie również zostało uproszczone dzięki możliwości wykorzystania konta na Facebooku do logowania w Klubie Stałego Klienta w Militaria.pl.

klub-klienta

Nadrzędnym celem zmian było uproszczenie całego procesu, jaki przechodzą klienci przed, jak i w trakcie dokonywania zakupu. Ze sklepu zniknęło wiele elementów, które niepotrzebnie rozpraszały uwagę klientów, a dodatkowo zwiększały wielkość i wagę strony, co oczywiście przekładało się na szybkość ładowania strony. Taka optymalizacja treści w połączeniu z najnowszymi technologiami (m.in. najnowsza, ósma wersja platformy Java oraz serwer aplikacji webowych Apache Tomcat 8, treści multimedialne serwowane są poprzez sieć CDN, wszystkie serwery wykorzystują opracowany przez Google nowatorski protokół SPDY) poskutkowała znacznym obniżeniem czasu ładowania strony – obecnie obserwowany jest około czterdziestoprocentowy spadek wartości tego wskaźnika!

czas-wczytywania

Listy produktów zyskały dodatkowe możliwości filtrowania, co znacznie uprościło dokonanie optymalnego wyboru. Spora część kategorii może być teraz filtrowana po parametrach technicznych asortymentu. Brak tego elementu bardzo często był wspominany przez klientów, którzy czasem gubili się w obszernych kategoriach.

Wszystkie kategorie zyskały możliwość filtrowania po czasie dostawy (nie tylko dostępności w ujęciu 0/1), jak i dostępności w poszczególnych sklepach stacjonarnych.

kategoria-militaria

Obecna strona produktu to przede wszystkim produkt. Jasna i czytelna strona umożliwia łatwe i sprawne zapoznanie się z produktem – obejrzenie większych zdjęć niż dotychczas oraz swobodny dostęp do akcesoriów, jak i podobnych produktów.

Proces zakupowy został maksymalnie uproszczony i również pozbawiony niepotrzebnych elementów, które mogły rozpraszać podczas dokonywania zakupu. Na podstawie uwag klientów udało się również uprościć proces wyboru Paczkomatu, czy wybór banku w przypadku płatności za pośrednictwem PayU.

W przeciągu kilku lat pracy związanej z optymalizacją poprzedniej wersji udało się zdobyć spore zasoby wiedzy na temat tego, które elementy wymagają poprawy, a które dobrze funkcjonują i wymagają jedynie “szlifów” lub przeniesienia wprost na nową wersję.

produkt-militaria

Wysokim priorytetem było uproszczenie procesu zakupowego. Najważniejsze kierunki (głównie na podstawie uwag zebranych od klientów), jakie zostały obrane to: prostota, bezpieczeństwo i szybkość. Co za tym idzie wiele zmian można przypisać do szeroko pojętej optymalizacji konwersji (oczywiście konwersji w liczbie mnogiej – mierzonych jest wiele wskaźników, związanych stricte z e-commerce, jak i np. z kierowaniem ruchu do sklepów stacjonarnych). Uproszczeniu uległa cała ścieżka – nie tylko lejek zakupowy, ale zmiany objęły drogę począwszy od strony głównej czy kategorii, aż po złożenie zamówienia. Na wszystkich stronach zostały tylko te elementy, które mają swoje uzasadnienie w “przyciąganiu” klienta i realizacji różnorodnych celów.

SEO i analityka

Oczywiście jeden z najwyższych priorytetów to SEO – tu niezmiernie ważne było przeniesienie mechanizmów i schematów wypracowanych na poprzedniej wersji, zachowanie całej struktury adresów i najważniejszych treści. Bardzo ważnym dodatkiem w nowej wersji jest wdrożenie protokołu SSL na wszystkie strony sklepu, nie tylko na strony lejka zakupowego – to zmiana, która w ostatnim czasie była wskazywana jako kolejny element “układanki SEO”.

W przypadku e-commerce nowa strona to również narzędzia, których klienci nie widzą – w dużym stopniu wykorzystywany jest Google Tag Manager, który znacznie skrócił proces wdrażania i konfiguracji analityki sklepu. Całość jest w tym momencie solidną podstawą do dalszego rozwoju i optymalnego wykorzystania wszystkich narzędzi. Można wręcz powiedzieć, że to dopiero początek nowego procesu, który ma wpływ na całą firmę.

Placówki off-line

Rozłożenie akcentów pomiędzy dążeniem do sprzedaży on-line, a kierowaniem ruchu do placówek off-line to bardzo ciężkie zadanie i ciągły proces poszukiwania optymalnego rozwiązania. W nowej wersji znalazło się kilka rozwiązań, które mają jasno zaznaczyć istnienie sklepów stacjonarnych oraz ułatwić klientom tychże sklepów przeglądanie oferty. Wprowadzona została możliwość filtrowania kategorii z uwzględnieniem dostępności w wybranych sklepach. Strony produktu również mają lepiej widoczną informację o dostępności w sklepach stacjonarnych. W kilka dni od publikacji nowej wersji liczba osób sprawdzających dostępność w sklepach stacjonarnych wzrosła kilkukrotnie, co może świadczyć o słusznym kierunku zmian, jednak na ostateczne oceny przyjdzie jeszcze czas.

Opinie na temat nowej strony, jakie do nas docierają są bardzo pozytywne, co niezmiernie cieszy i dodatkowo motywuje do dalszych zmian, poprawek i kolejnych nowości, które mają poprawić odbiór strony przez klientów.

Autorem powyższego materiały jest Marek Prudel – manager projektu Militaria.pl.

Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
05.07.2023

Reputacja marki w e-commerce: dlaczego monitoring opinii klientów jest kluczowy?

Robert Walkowski

Robert Walkowski

Digital Marketing Specialist
brandly360.com

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę