Dlaczego wygląd Twojego sklepu jest tak ważny?

Branding w e-commerce
Ekomercyjnie

eKomercyjnie.pl

Większość przedsiębiorców internetowych inwestuje w marketing i reklamę, aby przyciągnąć klientów do swoich sklepów. Oczywiście, działania te są skuteczne i generują ruch, jednak wysoka liczba osób odwiedzających nie równa się dużej sprzedaży. Badania pokazują, że konsumenci już po pierwszych 3 sekundach przebywania na stronie sklepu wiedzą, czy dokonają zakupu – to zatem jej wygląd odgrywa kluczowe znaczenie dla Twojego e-biznesu.

Online jak offline

Robiąc zakupy w centrach handlowych łatwo zaobserwować, że tamtejsze sklepy cechują się tam zadbaniem i przemyślanym designem. W każdym z nich, towary są starannie ułożone, podłoga czysta, a rozkład różnych kolekcji i kategorii produktów dokładnie zaplanowany.

Nie inaczej powinno być na Twojej stronie, która jest w końcu ekwiwalentem sklepu offline.

W tym przypadku, szczególną uwagę należy zwrócić na nawigację i layout – sprawić, aby wyróżniały się one uporządkowaniem i estetyką. Dzięki temu sprawisz, że klient chętnie powróci do Twojego sklepu, tak, jak chętnie wraca on do eleganckiego butiku w centrum zakupowym.

cratebarrel

Wygląd to podstawa

Często mówi się, że nie powinniśmy oceniać książek po okładce. Niestety, to tylko teoria – w rzeczywistości wszyscy wyrabiamy sobie zdanie na podstawie pierwszego wrażenia i to ono odgrywa kluczową rolę w naszej percepcji. W przypadku sklepu internetowego, dobry wygląd to klucz do sukcesu, bowiem to on decyduje o postrzeganiu marki i kształtuje jej wizerunek. Wchodząc na ładną i profesjonalną stronę internetową, klient czuje się poważnie traktowany przez daną firmę i ocenia ją jako wiarygodną.

Wygląd sklepu powinien być szczególnie ważny dla sklepów designerskich, które sprzedają ubrania, artykuły wyposażenia domowego czy hand-made. Jak zauważa Patryk Pawlikowski, CEO Shoplo.com:

Strona e-sklepu jest jego wizytówką, dlatego należy dbać, aby była ona ładna i profesjonalna, zwłaszcza, kiedy sprzedawane produkty wyróżniają się estetyką. Jeżeli klient szuka pięknej sukienki i trafi na niezadbaną i brzydką stronę internetową, nieważne, jak dobry jest nasz produkt – prawdopodobnie i tak zrezygnuje on z zakupu. Konsumenci mając do wyboru tysiące możliwych sklepów skorzystają z tego, którego design jest najnowocześniejszy i najbardziej estetyczny.

Warto zatem śledzić najładniejsze sklepy internetowe i to w nich szukać inspiracji dla wyglądu Twojego sklepu – zarówno te polskie (np. ByInsomnia), jak i zagraniczne (np. Crate&Barrel). Więcej ciekawych przykładów znajdziesz w ebooku „Inspiracje ecommerce 2013”.

Łatwa nawigacja = zadowolony klient

Badania pokazują, że 74% przedsiębiorców internetowych uważa, że user experience jest ważne dla poprawy sprzedaży i konwersji. Co więcej, 72% z nich przyznaje, że wpływa ono pozytywnie na satysfakcję klientów, a 44% iż zwiększa ich lojalność. Okazuje się zatem, że atrakcyjny wizualnie sklep to nie wszystko – dodatkowo, musi być on łatwy do korzystania. Dbanie o użyteczność wydaje się zatem niezbędne, jeżeli chcesz, aby Twój e-biznes osiągnął sukces. Jak to zrealizować?

Przede wszystkim poprzez stworzenie strony prostej, przejrzystej i łatwiej do nawigacji. Oferowane przez Ciebie produkty powinny być zaprezentowane w czytelny sposób i odpowiednio podzielone na kategorie. Najważniejsze jest to, aby użytkownik po wejściu na Twoją stronę mógł szybko i łatwo znaleźć produkt, którego szuka. Jeżeli tak się nie stanie, prawdopodobnie opuści on Twój sklep (i raczej już do niego nie wróci). Klienci swoje decyzje zakupowe bardzo często podejmują na podstawie tego, jak odnajdują się na Twojej stronie – spraw więc, aby ich doświadczenia były wyłącznie pozytywne.

Let’s go mobile

W pierwszym kwartale 2013 roku 40% wyszukiwań produktów odbyło się za pośrednictwem smartfonów i tabletów. Odsetek ten będzie z pewnością rosnąć, dlatego wersja mobilna sklepu to w dzisiejszych czasach konieczność.

Jak się jednak okazuje, 46% użytkowników podkreśla, że miało problem z korzystaniem ze strony z poziomu telefonu komórkowego, bowiem firmy nie stworzyły rozwiązań przystosowanych do tych urządzeń. Co więcej, większość z nich brak wersji mobilnej sklepu postrzega jako ignorancję i brak zainteresowania konsumentami. To w konsekwencji prowadzi do rezygnacji ze złożenia zamówienia. Nie pozwól, aby taka sytuacja powtórzyła się w przypadku Twojego e-biznesu.

Zadbaj, aby strona Twojego sklepu wyświetlała się równie dobrze na komputerze, jak i na smartfonie czy tablecie. W ten sposób pokażesz swoim klientom, że Ci na nich zależy. Dodatkowo, zwiększysz ruch w Twoim sklepie – wg statystyk, sklepy na Shoplo po wprowadzeniu wersji mobilnej generowały dwunastokrotnie więcej odsłon niż wcześniej.

byinsomnia-sg

Czarny, zielony czy niebieski?

Co ciekawe, sprzedaż w Twoim e-sklepie zależy w dużej mierze także od kolorystki strony. Planując jej design zwróć więc uwagę na to, jakie kolory dobierasz:

  • brązowy daje klientowi poczucie pewności
  • żółty dobrze przyciąga uwagę, jednak w nadmiarze może odrzucić konsumenta, dlatego powinien być dawkowany rozsądnie
  • czerwony kojarzy się ludziom z miłością i emocjami, dzięki czemu pomaga na stałe zainteresować klientów; także w jego przypadku należy zachować rozsądek, bowiem zbyt intensywny może okazać się przytłaczający
  • zielony przypomina naturę, harmonię i relaks
  • niebieski przynosi skojarzenie zaufania i spokoju, jest jednak jednym z najczęściej wykorzystywanych kolorów
  • biały to jasność i przejrzystość, która sprawdzi się w każdym e-sklepie
  • szary kojarzy się z powagą
  • czarny to dominacja, przewaga i siła – trzeba jednak uważać, aby zawierał wstawki bardziej spokojnych kolorów

Jak więc widzisz, od wyglądu Twojego sklepu zależy Twoja sprzedaż. Nieestetyczna strona, słaba nawigacja, brak wersji mobilnej i źle dobrana kolorystka mogą zniechęcić wielu klientów. W przypadku e-commerce warto postawić na prostotę – to właśnie nieskomplikowane sklepy posiadające wyłącznie niezbędne funkcjonalności zazwyczaj odnoszą największe sukcesy.

Autorem powyższego tekstu jest Agnieszka Lekszycka – Marketing Specialist Shoplo.com – platformy, która pozwala na tworzenie pięknych sklepów internetowych.









Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
05.07.2023

Reputacja marki w e-commerce: dlaczego monitoring opinii klientów jest kluczowy?

Robert Walkowski

Robert Walkowski

Digital Marketing Specialist
brandly360.com

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę