5 powodów, aby używać Instagram do promowania sklepu internetowego

Social media w e-commerce Instagram
Ekomercyjnie

eKomercyjnie.pl

instragram-icon
W marketingu każda forma przekazywania treści i komunikatów jest istotna, lecz najbardziej skuteczny jest obraz i wideo. W końcu mówi się, że obraz to więcej niż tysiąc słów.

Czym jest Instagram?

Instagram to medium społecznościowe, które opiera się na przekazie wizualnym. Zasada działania jest banalna – możesz obserwować wybranych użytkowników, użytkownicy mogą obserwować Ciebie. Jeżeli dodasz zdjęcie lub wideo to wszystkie obserwujące Cię osoby zobaczą ten materiał na swojej osi czasu. Natomiast jeżeli ktoś obserwowany przez Ciebie doda post, to Ty go widzisz u siebie.

Wszystko odbywa się przy użyciu aplikacji instalowanej bezpośrednio na smartfonie. Zrobienie zdjęcia lub wideo, edycja i publikacja zajmuje zaledwie kilkanaście sekund i do niczego nie potrzeba specjalistycznych narzędzi. Zdjęcia są kwadratowe lub poziome, a wideo może trwać maksymalnie 30 sekund. Takie obostrzenia sprawiają, że oś czasu Instagrama jest wizualnie atrakcyjna i bardzo wygodna do przeglądania.

Dlaczego warto używać Instagrama do promocji sklepu internetowego?

Oto pięć najważniejszych powodów:

  1. Popularność, duży zasięg i wartościowe grupy docelowe
    Z Instagrama korzysta prawie 3 000 000 osób w Polsce, z czego 64% to kobiety, a 36% mężczyźni. 73% Instagramersów to osoby w wieku 15-35 lat. Bardzo ważną dla sklepów internetowych informacją jest fakt, że aż 70% użytkowników obserwuje marki. Powyższe dane świadczą o tym, że Instagram to medium z dużym potencjałem marketingowym i świetnie sprawdza się jako narzędzie do budowania świadomości marki w Internecie. Serwis na tle innym mediów społecznościowych ma najwyższe wskaźniki, jeżeli chodzi o zaangażowanie użytkowników pod względem lajkowania i komentowania opublikowanych treści.
    Ponadto w najbliższym czasie Instagram ma wprowadzić promowane posty, co jeszcze bardziej podniesie jego wartość marketingową.
     
  2. Skuteczna platforma do prowadzenia działań content marketingowych
    Content marketing to powszechnie znana gałąź marketingu, która – w skrócie – opiera się na publikowaniu dostosowanych pod grupę docelową wartościowych treści z potencjałem viralowym. Instagram to narzędzie, które swoimi możliwościami wspiera wszystkie niezbędne procesy viralowe, ponieważ posiada mechanizm do polubienia postu, komentarze, hashtagi, oznaczanie użytkowników i opcję udostępniania czyichś postów. Strategia content marketingowa świetnie nadaje się dla specjalistycznych i lifestylowych sklepów internetowych. Przy pomocy obrazu można szybko i tanio stworzyć interesujący storytelling.
     
  3. Przekazy marketingowe zawsze pod ręką odbiorców
    Działanie Instagrama opiera się na aplikacji mobilnej, która przez jej użytkowników uruchamiana jest przynajmniej raz dziennie. Wygoda korzystania i szybki dostęp do zdjęć oraz wideo sprzyjają zaangażowaniu osób korzystających z tego medium. Z racji rosnącego udziału mobile w sprzedaży internetowej, marketing wielokanałowy nie jest już tylko trendem, ale koniecznością. Spójna i konsekwentna komunikacja marki sprawia, że sklepy internetowe notują wyższe wskaźniki sprzedażowe.
     
  4. Miejsce na angażujące i ciekawe konkursy
    Mechanizmy viralowe, o których wspomnieliśmy wyżej można wykorzystać również w kreatywny sposób, np. organizując angażujące konkursy. Konkurs to jeden z elementów marketingu, który:
     
    a) ma na celu opowiedzieć historię marki, dzięki czemu odbiorcy komunikatów marketingowych mogą się z nią utożsamić, co pozwoli im dojrzeć do fana marki,
    b) ma potencjał viralowy, co sprawia, że uczestnicy konkursu mówią o nim swoim znajomym, przyjaciołom i rodzinie,
    c) zwiększa zaufanie do marki, a to realnie przekłada się na sprzedaż,
    d) sprawi, że marka nabierze charakteru lifestylowego, czyli stanie się modna.
     
    Najskuteczniejsze konkursy opierają się na publikowaniu przez uczestników zdjęć lub wideo, które oznaczone są określonymi przez organizatora hashtagami. Dzięki temu informacja o marce trafi do każdej osoby, która obserwuje uczestników konkursu, a kliknięcie w hashtag skutkuje wyświetleniem się wszystkich materiałów, które są nim oznaczone. Taki skutek potocznie nazywany jest efektem kuli śnieżnej.
     
  5. Galeria i opinie
    Instagram to miejsce, w którym ludzie przedstawiają swoją codzienność, skupiając się przy tym na stylu życia. Z tego powodu wszelkie marki modowe, sportowe i technologiczne są chętnie promowane przez użytkowników aplikacji. Nowy ciuch, rower czy smarfton, to świetna okazja do tego, aby pochwalić się znajomym – właśnie na Instagramie. Tego typu publikacje z powodzeniem można traktować jak rekomendacje. Dlatego odpowiednia polityka wykorzystywania hashtagów jest bardzo istotna. Jeżeli marka wykreuje swój indywidualny hashtag, to będzie bardziej widoczna na Instagramie, a tym samym działania promocyjne będą skuteczniejsze.
     
    Ponadto Instagram może zostać wykorzystany jako galeria. Wystarczy odnaleźć zdjęcia, na których widnieje produkt, poprosić autora o zgodę i umieścić zdjęcie na karcie produktu. Instagram okazuje się być skarbnicą świetnych materiałów promocyjnych i inspiracji.
     

Kreatywna i nowoczesna marka na Instagramie

Instagram to medium, które warto wykorzystywać na wiele sposobów. Na przykład dodając nowe zdjęcie czy film można zdefiniować nietypową lokalizację i wpisać w tym miejscu adres URL sklepu internetowego. Każda kreatywna i nieinwazyjna metoda promocji w tym miejscu z czasem przyniesie oczekiwane skutki. Instagram stał się kanałem, który bezsprzecznie należy uwzględnić w strategii marketingowej marki sklepu internetowego, niezależnie od branży i sprzedawanego asortymentu.

igor miniIgor Podgórski – Marketing Manager w IAI-Shop.com. W branży od 2009 jako start-upowiec, marketer i pasjonat e-commerce. Bloger, geek, fan social media i Apple fanboy.

Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
18.10.2023

Instagram w erze sztucznej inteligencji — jak możemy wykorzystać AI przy tworzeniu treści?

Julia Rybska

Julia Rybska

Specjalistka ds. kreacji contentu, Social media managerka
setugo.pl

Artykuł
26.06.2023

Jakie są korzyści z wykorzystania Instagrama do budowania marki osobistej?

Julia Rybska

Julia Rybska

Specjalistka ds. kreacji contentu, Social media managerka
setugo.pl

Artykuł
31.05.2023

W grupie siła. Dlaczego warto obserwować własnych klientów na grupach w social mediach?

Mariola Barzyk-Libura

Mariola Barzyk-Libura

Business Unit Director, Product Owner
wszystko.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę